Efterskalv våren 2010
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Krutvapens vara eller inte

+3
Ekoren
Naudiz
Busdjur
7 posters

Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Busdjur mån okt 27, 2008 3:19 am

Jag har tyvärr nästan inga egna erfarenheter av krutvapen och deras bruk på lajv. Därför är jag nyfiken på synpunkter för och emot dessa.

Framförallt är jag nyfiken på erfarenheter kring säkerhet och maktfaktorn som de innebär men har du andra synpunkter på varför de borde/inte borde tillåtas på arrangemanget så tar jag gärna emot de.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Naudiz tis okt 28, 2008 4:18 pm

Jag har varit på tre lajv som har tillåtit krutvapen (Krigshjärta 1 och 2, samt "...och en flaska med rom!") och jag tycker att det har fungerat bra. Reglerna kring träffar byggde på Krigshjärta mycket på sunt förnuft. Dvs står du inom ett visst avstånd och vapnet avfyras när det är riktat mot dig blir du troligtvis träffad. Folk spelade på det, ibland lite för bra (mer än en person som blev träffad av samma skott) även om missar kan ske. Missar är dock inte ett problem så länge inte skytten gör det till ett... På "... och en flaska med rom!" missade krutvapen alltid, om nu inte personen i fråga verkligen ville bli skjuten, vilket skedde vid några tillfällen. Även på Ingenmansland förekom det skjutvapen, dock av lite modernare slag då det var ett postapokalypslajv som utspelade sig i framtiden. Där byggde väl också träffreglerna mycket på sunt förnuft och många av de som blev skjutna var "statister" eller NPC:or då. Några karaktärer blev ju träffade också och tror det var mkt för att spelaren kände att det verkade logiskt i de fallen. Kort sagt så tycker jag att det fungerat bra och folk spelar oftast på "träffarna".

Gällande säkerhet så upplevde jag inte det som ett problem. Vapnen som användes var oftast moddade flintlåsreplikor, exempelvis från Hobbex, med knallkork. Det man får tänka på är ju att det kan vara jobbigt om de avlossas nära folks öron och så. Mitt förslag är att du, om du vill ha krutvapen på lajvet, tar kontakt med arrangörerna för Krigshjärta eller "... och en flaska med rom!" och kollar med dem. På Krigshjärta var det ju en del krut och pyromantik överlag och jag tror det finns en kille där som har rätt bra koll på saken. Hojta isf så kan jag tipsa om var de borde gå att få tag på.

Rent inlajv så har ju krutvapen en psykologisk effekt, precis som en pilbåge kan ha. Har man ett vapen som dödar på distans riktat mot sig så blir man försiktigare och vaksammare, speciellt om man inte har något att sätta emellan. Har märkt det både på lajv och reenactment. Det blir ju en viss maktfaktor för den som äger vapnet och det kan också vara en statussymbol. Samtidigt är inte krutvapen de mest tillförlitliga vapnen och de kan ju skada den som skjuter med det också (rent inlajv då, inte på riktigt när det gäller replikor), vilket såklart kan bidra till lite otrygghet för den som skjuter med vapnet och också kan utgöra en begränsning om man inte vill att folk springer runt för mkt med krutvapen. Dessutom så kan ju kampen för att få tag på krut eller kampen för att spara på krutet införlivas med plotter och dylikt.

Gällande om de borde tillåtas på arrangemanget så handlar det ju mkt om hur väl de passar in i världen och visionen, men jag tror det skulle gå att göra vettiga saker av det. Exempelvis kanske det finns en del krutvapen att tillgå, men efter att landets gränser stängdes så är det väldigt svårt att få tag på krut och därför är det knappast ett vapen som används av gemene man.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Ekoren sön nov 02, 2008 5:10 am

Det har redan gjorts lajv där "krut" varit en viktig huvudplott så snälla låt bli det.
Krutvapen blir en jättestor maktfaktor och det skrämmer folk och djur så jag tycker du bör låta bli de helt - särskilt om du vill ha ett system som bygger mycket på misshandel och lättare fysiska skador - krut gör varken eller - krut dödar!
Ekoren
Ekoren

Antal inlägg : 17
Join date : 08-11-02
Age : 46
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Vargman mån nov 10, 2008 4:43 am

Sorry to say men jag har fått så dåliga vibbar av krutvapen på de lajv jag vart på så om de blir krutvapen så kommer jag inte att dyka upp. Jag har tröttnat på att se folk dö av att någon skjuter ett varningsskott i luften och folk trodde de "kanske var nån som sköt på mig" eller att se folk smälla av krutvapen 1 dm från örat så man ännu 6 - 7 månader senare har problem med tinitus.

Samt att "varför i helsike ska man lära sig skjuta med båge eller hantera svärd när du bara behöver peka åt något håll och smälla av så dör nån ändå... de förtar så mycket av lajvbiten för de som har vapen (spelar man på att de faktiskt kan missa får man ju höra hur djävla kp-fuskande man är efteråt).

Så för mig är krutvapen det absolut sista jag vill se på fantasylajv.
Hellre fleecejackor, blåjeans och rymdskepp! (vilket inte är något jag vill se men jag tror de gör min tolkning av hur negativt jag ser på krutvapen lite tydligare)

Vargman

Antal inlägg : 2
Join date : 08-11-10

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Gaspod ons nov 12, 2008 10:34 am

Jag är en av arrangörerna till krigshjärta och har således en hel del positivt att säga om krutvapen på lajv, så jag kan väl inte direkt anses objektiv. Diskussionen uppstår alltid där folk tycker att krutvapen förstör från de som är duktiga på att slåss osv. och visst, vill man ha ett lajv som premierar tävlingsmomentet så är det väl motiverat att hålla sig undan från krutvapen... Men om man vill få en mörkare, ruffigare stämning och dessutom slå hål på lite fantasyklichéer så är krutvapen ypperliga! Krutvapnen fungerar ju rent historiskt till att slå hål på riddarnas dominans på slagfältet och i förlängningen hela riddaridealet och representerar därmed en klar motpol till den höviska och romantiska bilden av medeltiden. Till skillnad från pilbågar så luktar, ryker och låter krutvapen (dock inte så farligt som en del verkar tro) vilket skapar en stämning utöver deras direkta funktion i strid. Sedan ser jag det framförallt som en fördel att de inte direkt träffar någon eftersom det skapar utrymme för den träffade att antingen "ta" en träff där en pilbåge osnyggt hade missat (eftersom en lajvare sällan kan mäta sig med en medeltida bågskytt) eller att strunta i en träff som skulle förstöra en planerad scen eller liknande...

Sedan innebär inte detta att jag direkt uppanar Dig att använda dig av krutvapen i Din spelvärld. Om det passar bra eller inte avgör Du, jag är intresserad av att komma på lajvet hur som helst, men det finns som sagt en hel del att vinna på att införa krut i spelvärlden.

Gaspod
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Busdjur tor nov 13, 2008 5:17 pm

Jag vill diskutera ämnet med ett par till av de större grupperna innan jag bestämmer mig. Men om jag väljer att ta in krutvapen kommer de att vara väldigt begränsade till antalet och det är i så fall mindre vapen vi talar om (inga kanoner med andra ord).

Dessutom måste jag se till att få något krutvapen demonstrerat för mig också så jag vet hur de faktiskt fungerar rent OFF - det känns inte riktigt rättvist att besluta för/mot de innan man vet vad man talar om.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Lucibert fre nov 21, 2008 9:11 am

Den vision som presenteras angående spelvärld och koncept tycker jag lämpar sig ypperligt för krutvapen av en primitiv nivå, dvs inte flinlåspistoler eller gevär men snarare hakebössor och mer handkanonliknande grejer. Dels för att de pjäser som finns i omlopp inom lajvsverige är ordentliga doningar med svarkrutsladdningar och inte bara knallpulvervarianten. Dessa är bra till vissa typer av scener eftersom de pga omständigheter inte bara kan smällas av i en strid helt apropå och leda till en massa tjafs om regler. Jag ser krutvapen av den sorten som en specialeffekt som kan förhöja vissa scener rejält.
Krutvapen är dessutom ett oschysst vapen för många och precis som Vargman säger så kräver det lite av skytten. Det är bra, det är skittaskigt och passar in i en mörk värld där det enda som räknas är vem som lever och vem som dör. Den rättrådige riddaren må vara modig och skicklig med svärdet men det spelar ingen roll när riddaren ligger död, fälld av en blykula. Det ger bitter smak som jag tror behövs för att skänka en känsla av hopplöshet.

Sedan så skall man givetvis vara restriktiv med detta system och mer använda det för mer eller mindre fasta scener eftersom det är sådana scener som etsar sig fast och gör att arrangemanget lever vidare i minnet. Krutvapenregler generellt är ett helvete att få att funka när det släpps fritt men var inte rädd för att ta med krut i spelvärlden under de former där du som arrangör har kontroll.

Lucibert
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Thariir ons mar 04, 2009 4:06 pm

Att rekomendera är att kontakta polisen först och höra efter så det inte blir problem med lincenser och liknande.

Utöver detta kan man också behöva höra med markägaren så det inte finns något fågelreservat eller liknande som kan störas av smällarna eller annat känsligt djurliv.


Personligen av en ren säkerhetsmässig aspekt så skulle jag förbjuda dessa vapen då krut kan ställa till med rejäla problem och sedan för att inte riskera någon form av " jag byggde mitt vapen själv men det funkar nog utan att skada nån " varianten.
Thariir
Thariir

Antal inlägg : 12
Join date : 09-03-04
Age : 45

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Lucibert sön mar 15, 2009 5:39 pm

De varianter som brukar användas är licensfria eftersom det antingen rör sig om motsvarande knallpulver (knallkork) eller mynningsladdare som går under lagen om salutkanon och således går fritt.

Krut är fett najs men bör hanteras av folk som har vana för det. Det går ju inte att sätta en pjäs i händerna på vem som helst. Det är dock sjukt värt att ha med då det alltid gör intryck (eller avtryck)

Lucibert

Antal inlägg : 3
Join date : 08-11-25

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Busdjur sön apr 26, 2009 3:31 am

Vi har under en lång tid fört diskussioner inom arrangörsgruppen och med grupper som ska på arrangemanget om krutvapens vara eller inte vara på Efterskalv. Vi vet att krutvapen skulle kunna föra med sig en fördjupad hotbild och att de av den aspekten skulle kunnat fungera som en bra stämningshöjare. Vi vet också att det finns en del säkerhetsaspekter att ta hänsyn till eftersom man precis som Lucibert säger inte ska stoppa vissa krutvapen i handen på vem som helst och att det finns vapen som är mer eller mindre säkra att hantera.

Vi känner att vi i dagsläget har på tok för dåliga kunskaper om krutvapen och hur de bäst fungerar på lajv för att kunna godkänna de för det här arrangemanget. Vår avsikt är att skaffa oss kunskaper så att vi kan ta ett beslut på bättre grunder för arrangemang framöver men inför Efterskalv känner vi att vi hellre lägger fokus på andra delar av lajvet.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Sunna mån apr 27, 2009 1:49 pm

Efter Förskalvet hyser jag inga tvivel alls om att en hotfull stämning kommer att infinna sig
med eller utan krutvapen Twisted Evil .

Sunna

Antal inlägg : 23
Join date : 08-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Krutvapens vara eller inte Empty Sv: Krutvapens vara eller inte

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet