Efterskalv våren 2010
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Längden på lajvet

+2
Sunna
Busdjur
6 posters

Gå ner

Längden på lajvet Empty Längden på lajvet

Inlägg  Busdjur mån okt 27, 2008 3:13 am

Planen är att arrangemanget ska förläggas torsdag kväll till söndag förmiddag/lunch.

Tankarna med det upplägget är flera.
1. Att man ska kunna köra lajvstart fredag morgon och få en naturlig början på lajvet och lite mer speltid.
2. Att man ska kunna hålla uppstartsmöte och lära känna folk litegrann under torsdagen (så att man vågar spela lite mer och intensivare mot varandra eftersom man hunnit träffas förut).
3. Ev hålla någon form av workshop på tordsagskvällen innan lajvet

Tankar och åsikter?
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Sunna mån okt 27, 2008 6:25 am

Jag skulle gärna se ett tre-dygnslajv istället, incheck onsdag, lajv to-sö,
ev med en "lära känna" to fm.
Blir sällan så mycket lära-känna på kvällsmöten när man knappt ser vem man pratar med Embarassed .
Det allmänna lajvkaoset brukar också var i full gång då, läger ska slås upp,
alla saker man tappat bort i packningen ska sökas rätt på mmm Rolling Eyes .

Tror också att det häftiga scenariot förtjänar tre heldagar för att leva ut fullt. Very Happy

Sunna

Antal inlägg : 23
Join date : 08-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Johan mån okt 27, 2008 6:42 am

Svårt att kombinera jobb och sånt, så om man kan kan optimera speltiden så mycket som möjligt!
Inlajv torsdag 12:00-söndag 18:00.

Då kan man vara ledig 2 dagar från jobbet och fortfarande hinna lajva 3,5 dag.
Johan
Johan

Antal inlägg : 6
Join date : 08-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Busdjur mån okt 27, 2008 10:03 am

Eftersom jag är medveten om hur långa resor lajvare ofta gör så känns det som att ett lajvslut senare än söndag lunch kommer bli ohållbart. Man vill prata med folk, ska packa ihop och de flesta har någon/några timmars resväg hem och ska vara i jobbskick på måndag morgon.

Jag tror att inlajv torsdag klockan 12 riskerar att göra att lajvet blir för långt (framförallt för utsatta roller som inte tillhör en större grupp eller har "beskydd" i någon form). Min erfarenhet är att framförallt långa lajv spårar ur och blir "mysiga" även om de inte borde vara det för att folk helt enkelt inte orkar spela på det jobbiga längre. Jag funderar t.ex. fortfarande på hur jag man ska lägga upp ett vettigt skadesystem som gör att roller kan dö, folk slipper spela skadade hela lajvet (om de inte själva vill) utan att de för den delen läker på ett mirakulöst sätt som känns jobbigt och konstlat att spela på. (se tråd om ämnet)

Ett alternativ är ju att kräva närvaro torsdag 12.00, ha workshops då och köra lajvstart torsdag tidig kväll. Då får man en chans att lära känna varandra i dagsljus, hinner testa lite grejer, komma i ordning och får ändå extra tid att lajva på.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Naudiz tis okt 28, 2008 4:54 pm

Jag gillar personligen längre lajv, speciellt om jag måste åka en bit för att vara med på det, men det kan ju vara knepigt med jobb och dylikt. Å andra sidan, om folk vet om det och kan planera för det i god tid, så... Spår av frost som var i september i Skillingaryd började på torsdag kväll och det funkade bra. Nästan alla kunde vara på plats i tid, så det borde ju funka även för det här lajvet och om ngn inte kan vara i tid är det bara att hitta en förklaring till det inlajv. Spår av frost hade också ett bra sätt för att få igång spelet direkt på kvällen. Alla lajvare kom som ett festfölje och upptäckte på plats att byn var övergiven, att det fanns spår av blod och att de som begett sig dit i förväg (arrangörs- och funktionärsroller) låst in sig på värdshuset och försökte stänga alla ute i panik. Det gjorde att alla kom inlajv mer eller mindre direkt och att det fanns något att spela på direkt. Tror det är av godo när man kan sätta igång lajv på det sättet.

I övrigt tror jag mkt på workshops. Speciellt på ett lajv där det kan vara bra om man vet vilka de andra är både off och in och där det kan vara intensivt spel av olika slag. Det går ju också att ha korta workshops då i exempelvis sårsminkning, enkel stagefighting och dylikt.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Busdjur mån nov 03, 2008 5:35 am

Jag är överlag av åsikten att långa arrangemang brukar vara en bra sak. Folk får mer tid att gå in i karaktärerna på djupet, händelser stressas inte fram, man lär känna de andra karaktärerna bättre när man hinner umgås mer med de osv. Jag skulle väldigt gärna kräva närvaro onsdag kväll och köra igång torsdag lunch - men jag är osäker på om det är lämpligt i den här situationen att lägga arrangemanget så.

Det här arrangemanget berör många känslor, situationer och händelser som kommer bli ohållbara om man ser det på längre sikt. Svälten är inte här än men det är ganska troligt att den kommer, misstänksamheten tar över mer och mer, folk utifrån börjar dyka upp, många tvingas redan nu ta till våld för att få sin vilja igenom - så ser man landet över tid kan jag lätt se ett hägrande inbördeskrig om inte något allvarligt händer. Med det i bakhuvudet så måste jag som arrangör vara medveten om att när grupper börja sätta exempel så är risken extremt stor att det hela sedan eskalerar. För om en grupp är ond och du ska vinna deras respekt så blir den troligaste responsen och tanken att du måste vara ännu mer ond (och/eller ha fler folk på din sida). Och även om jag som arrangör har ett par verktyg för att tagga ner en sån eskalering så finns risken alltid där och kommer att växa ju mer tid det finns att lajva på.

Någon form av workshops och/eller lära-känna-övningar är ju nödvändig så det kommer inte att förändras. Kontakten deltagare emellan är långt mycket viktigare för hur långt folk vågar gå än själva systemet (även om det måste inkludera ett skyddsnät som plockar upp de fall där folk inte själva uppmärksammar att de kommit till en gräns). Givet att andra aktiviteter kommer att vara spridda och ha fristående budgetar så kan jag inte heller räkna med att folk varit där och gjort upp saker grupperna emellan. Det gör att många saker kommer göras upp först på plats och kan få en större inverkan på intrignätet och således också öka risken ytterligare för eskalering. Och även om stridigheter inte är av ondo eller utan plats i arrangemanget så vill jag inte ha fullskaligt inbördeskrig under arrangemangets gång...
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Tesso mån nov 03, 2008 3:38 pm

Jag tycker att ett lajv med dom inslag som kommer vara här så trots att jag normalt gillar och föredrar längre lajv så bör det nog inte vara för långt.För jag kan lätt tänka mig att det kommer bli så att många inte kommer sova så mycket för det kommer vara högintensivt och hålla igång större delen av dygnet.Och en del klarar sig med otroligt lite sömn utan att tappa omdömet andra gör det inte och under extrema förhållanden som det kan bli här, så är det inte bra om det pga sömnbrist går överstyr.

Ett lajv som kan framkalla så starka känslor som det här bör i min mening vara lite kortare för att man som deltagare ska orka göra en bra rolltolkning hela lajvet igenom.Jag var precis som Tarnfire på Congressus 2 och funderar fortfarande på hur jag hann med allting som jag faktiskt hann med under den tiden lajvet höll på...
Tesso
Tesso

Antal inlägg : 16
Join date : 08-11-03
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Ekoren ons nov 05, 2008 1:38 am

Mitt förslag:

Alla där torsdag kväll (så kan vi umgås och MYSA ihop innan lajvet)
Fredag förmiddag - workshops och övningar
Fredag lunch/tidig eftermiddag - Lajvstart när det innan är klart
Söndag morgon - avblås lajvet

+ Obligatorisk nedvarvning söndag - alla får en chans att snacka med de man var elak mot/som var elaka mot en så man vet att det är schysst folk egentligen och no hard feelings, allmän feedback så man blir bättre till nästa gång
Ekoren
Ekoren

Antal inlägg : 17
Join date : 08-11-02
Age : 46
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Naudiz ons nov 05, 2008 5:19 am

Jag tror det är mycket bättre att isf börja lajvet när man vaknar på fredag. Inte minst för att få lajv startar i tid. Fredag eftermiddag blir lätt fredag kväll och helt plötsligt finns det bara 1,5 dygn att lajva, inklusive nätterna. Jag vill gärna ha lite tid att komma in i rollen, speciellt när det är den här typen av arrangemang där man kanske först behöver känna in lite stämning. Det går att ha workshops på torsdag eftermiddag/kväll och dessutom uppmuntra till workshops innan lajvet. Vet man om det i god tid kan troligtvis så gott som alla vara där på torsdagen under dagen/eftermiddagen. Så, helst inte kortare än iaf två dagar.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Busdjur ons nov 05, 2008 3:03 pm

Givet att det redan nu står klart att vi kommer ha deltagare som kommer åka väldigt långt för att kunna närvara så kommer det bli så att det är närvaro torsdag som gäller. Inväntar dock besked ifrån områdesgruppen så jag vet mer i detalj hur de delarna kommer se ut innan jag bestämmer exaktare hållpunkter och tider.

Nedvarvning är en bra grej - de allra flesta kommer nog ändå vilja sätta sig ner en stund och prata av sig, stilla nerver osv efter ett arrangemang som är så intensivt som det här ser ut att kunna bli.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Längden på lajvet Empty Sv: Längden på lajvet

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet