Efterskalv våren 2010
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ljud-assistans

3 posters

Gå ner

Ljud-assistans Empty Ljud-assistans

Inlägg  Busdjur tis nov 04, 2008 5:33 am

Vi har en galen idé om att de texter som finns på hemsidan (få nu men desto fler när det är dags för lajv) ska finnas även i ljudform (mp3:or iaf). Detta för att folk ska kunna få äran att lyssna på intressanta pestskildringar, förhörstekniker och annat under sin tur i joggingspåret, på väg till området osv. ;-)

Våra kunskaper är inom det här området begränsade så sitter du på några vettiga tips, en schysst berättarröst, program eller liknande så hör av dig.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Ljud-assistans Empty Sv: Ljud-assistans

Inlägg  Ahl tor nov 13, 2008 1:34 pm

Borde inte vara så avancerat att få texterna tillgängliga i ljudformat, om än det förstås blir en del extrajobb.

För att först spela in texterna så krävs förutom en mic ett program för ljudinspelning på datorn. Visst finns "ljudinspelaren" från start i windows men för att kunna redigera och klippa krävs något bättre. Jag skulle rekommendera gratisprogrammet Audacity, ganska enkelt och fullt tillräckligt för ändamålet. Räcker i princip att plugga in micen, trycka på record och spela in. Därefter kan man direkt klippa bort tystnad, modifiera volym mm.

http://audacity.sourceforge.net/

Jag har för mig att Audacity kan spara filerna i mp3, dock kan det krävas att man laddar hem en plugin eller liknande.

Sedan är det bara att lägga upp filerna på hemsidesservern och länka till filerna så folk kan ladda ner!

Ahl

Antal inlägg : 1
Join date : 08-11-13

Till överst på sidan Gå ner

Ljud-assistans Empty Sv: Ljud-assistans

Inlägg  Rhiannar mån nov 24, 2008 12:51 am

Ahl skrev:
Jag har för mig att Audacity kan spara filerna i mp3, dock kan det krävas att man laddar hem en plugin eller liknande.

Jag arbetar en del med Audacity i skolan och ja man kan spara ner filerna som mp3 och jag rekomenderar starkt att använda det programmet. Det blir bra kvalitet på det man spelar in

Rhiannar

Antal inlägg : 1
Join date : 08-11-08

Till överst på sidan Gå ner

Ljud-assistans Empty Sv: Ljud-assistans

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet