Efterskalv våren 2010
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gifter, läkeörter och droger

3 posters

Gå ner

Gifter, läkeörter och droger Empty Gifter, läkeörter och droger

Inlägg  Ekoren tis nov 18, 2008 11:53 am

Fick i uppgift att snickra på den här detaljen i regelsystemet. Vad vill ni se/inte se och varför?
Ekoren
Ekoren

Antal inlägg : 17
Join date : 08-11-02
Age : 46
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Gifter, läkeörter och droger Empty Sv: Gifter, läkeörter och droger

Inlägg  Busdjur fre nov 21, 2008 6:03 am

Det är tråkigt att låsa systemet vid att bara innehålla ett extremt litet antal droger för att alla ska kunna komma ihåg de - men å andra sidan så brukar för stor frihet kunna innebära att det dyker upp allt möjligt konstigt som kanske inte är lämpligt. Jag vill därför gärna höra synpunkter på förslag som ligger och tankar kring hur man realiserar det på ett smidigt sätt.

En tanke som diskuteras just nu är att använda en enda metod för att symbolisera förgiftning och sen använda något komplement för att upplysa mer exakt om vad som händer.

Ett par förslag på droger/gifter osv. som inkommit via mail:
Kärleksdryck Passar inte det här arrangemanget
Lusthöjande - intressant alternativ eftersom alla känner lust efter olika saker - pengar, makt, egendom, status, sysselsättning osv.

Positiv/negativ inställning - droger som påverkar din inställning till tillvaron den kommande kvarten så att du känner dig överdrivet positiv eller negativ till saker som föreslås.

Helande
Smärtstillande
Lugnande

Sanning - högst kraftfull i en värld där lögner är vardagsmat
Glömska

Pigghet/vakenhet
Hallucinationer
Sömn - har aldrig sett denna användas under lajv men jag antar att den kan vara verksam för att få någon att somna på vakten

Smärta
Gift
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Gifter, läkeörter och droger Empty Sv: Gifter, läkeörter och droger

Inlägg  Gaspod fre nov 21, 2008 6:49 am

Ett grymt drogsystem för intriglajv jag stött på går helt enkelt ut på att man har plastade lappar med en text om preparatets verkan skriven på. Lapparna kan gömmas i mat eller överräckas och sedan är det bara att följa intruktionerna. Nackdelen är förstås att det kan vara svårt att läsa vad som står utan att störa spelet och att det kan vara besvärligt med direktverkande droger, men fördelarna är desto fler. I och med att all info står på lappen kan man ha otroligt mycket variation på preparaten utan att det skapar förvirring, och man kan ha droger som verkar på alla möjliga typer av sätt, långt bortom ramen för sömn-, död- eller sanningsdryck. Man kan ha droger som ger olika effekter eftersom, man kan få i sig "knark" som verkar på olika sätt istället för alla lajvvärldar som innehåller ett enda narkotiskt preparat som verkar på ett enda sätt.

Bara ett litet smakprov på vad man kan hitta på med ett sådant system:
En av de mest briljanta gifterna jag sett var en drog som gjorde att man fick missfall. Det påverkar ju ingenting som sker på själva lajvet men i en kampanj så kan en ofödd arvtagare eller konkurrent röjas ur vägen och skapa helt oförutsägbara skiftningar i spelet.

Gaspod
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Gifter, läkeörter och droger Empty Sv: Gifter, läkeörter och droger

Inlägg  Naudiz sön nov 23, 2008 2:36 pm

Personligen har jag aldrig varit förtjust i gift, då jag tycker att det torde vara ett rätt trist sätt att dö på, men sånt är ju olika från person till person och det går ju alltid att se till att vara så paranoid att man inte äter något man inte gjort själv. Finns vissa nackdelar med detta också, men vill man ha känsla av misär kan det iofs passa. Wink

Sanning kan vara rätt kul, eftersom det inte finns något som säger att personen måste tala. Hellre ha en drog än en magi exempelvis eftersom det öppnar upp mkt mer för rollspel. Sen kan det förstås bli tråkigt också om det finns för mkt att tillgå.

Smärta kan ju vara användbart, men det är också rätt enkelt att rollspela fram genom tortyr. Hyfsat lätt att spela på den typen av gift iaf. Går ju att se som att man sätter personen ur spel en viss tid.

Överlag med droger och gifter tror jag egentligen det viktigaste är att man inte har för mkt av det och att det är rätt personer som har dem som kan handskas med det ansvar det innebär. Har sett droger och dylikt användas som en slags comic relief på vissa lajv, vilket kan ha sin charm, men knappast på det här arret känns det som. Har också sett en mkt snygg scen när en person tvingades inta det gift han hade blivit påkommen med att äga och det känns mer som något som skulle passa in här.

Personligen ser jag gärna att man har droger/gifter som gör andra saker än har ihjäl personen som utsätts för det. Om dödligt gift förekommer (vilket det logiskt sett borde göra) skulle jag gärna se att det var ngt som var sällsynt med hårda konsekvenser om man blev påkommen med att äga eller använda sådant.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Gifter, läkeörter och droger Empty Sv: Gifter, läkeörter och droger

Inlägg  Busdjur sön nov 23, 2008 3:05 pm

Svar på Gaspods inlägg:

Systemet med de plastade lapparna har jag hört talas om - det verkar smidigt. Det är ju också rätt rimligt att det tar en stund för en drog att börja verka.

--------

Svar på Naudiz inlägg:

Nej, jag har inte tänkt ha några som dör av ett rent gift, även om gift lär förekomma som fenomen i världen. Jag tror att folk kan dö av rätt många andra skäl så man behöver ju inte spä på dödstalen i onödan... Wink
Däremot kan man ju om man har otur få i sig en uppenbar överdos av något annat och dö av det skälet. Under arrangemanget Blodspår fick jag t.ex. i mig både lugnande, smärtstillande, sanningsdrog, alkohol och två doser av gyllen (en form av amfetaminliknande knark) under ett dygn och det är lite mer än vad som är rimligt att tåla utan att kroppen ska gå under.

Magi kommer förekomma extremt sparsamt - jag har inte tänkt mig att magi ska användas mer än kanske en gång under arrangemanget och det kommer inte att ske öppet på torget direkt...
Droger, örter och gifter kommer inte heller vara särskilt vanliga givet konsekvenserna för folk med de yrkena när kung, adel och andra högt stående avled i pesten trots deras vård. Med en minskad befolkning kommer ju också ett minskat antal kunniga inom alla yrken och när överlevnad hamnar i fokus är det inte alltid örter för brygder som hamnar högst på listan över det man letar efter.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Gifter, läkeörter och droger Empty Sv: Gifter, läkeörter och droger

Inlägg  Naudiz sön nov 23, 2008 3:08 pm

Låter bra. Jag är generellt rätt förtjust i jordnära arrangemang, vilket också förklarar min syn på magi och dylikt.

Jag kan tänka mig också precis som du säger att om man själv hamnade i en efter katastrofen-situation så skulle inte första tanken vara att framställa en drog som dödar någon annan eller får denne att tala sanning, utan fokus borde hamna på vad i växtväg som går att äta/dricka och vad som funkar som läkande.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Gifter, läkeörter och droger Empty Sv: Gifter, läkeörter och droger

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet