Efterskalv våren 2010
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

+7
Ekoren
Tesso
Naudiz
Elin
Sunna
Johan
Busdjur
11 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Busdjur mån okt 27, 2008 3:03 am

Eftersom arrangemanget är så dystert, mörkt och med en sådan stämning av desperation kan väldigt många olika laddade situationer dyka upp som folk upplever som obehagliga OFF. Därför tycker vi att det är viktigt att det finns olika sätt att markera/säga ifrån när saker börjar bli för jobbiga så att man aldrig ska hamna i situationen att det har gått för långt.

Tanken är att ha olika former av kod/stopp/bromsord där du utan att folk ska bli sura på dig kan markera hur du upplever situationen.

I nuläget finns funderingar på följande

  • du kan spela ut intensivare om du vill
  • du börjar närma dig gränsen för vad jag känner att jag klarar av just nu så ta det försiktigt
  • hit men inte längre
  • backa - du har gått för långt - men fortsätt spela jag klarar det här
  • stopp - du har gått för långt - bryt spelet

Tankar, åsikter, idéer?
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Johan mån okt 27, 2008 6:33 am

Känns som det är lite för många nivåer att hålla reda på, speciellt för den som behöver använda ordet med tanke på stressen som redan upplevs.

Jag tror på 3 nivåer:

* du kan spela ut intensivare om du vill

* backa - du har gått för långt - men fortsätt spela jag klarar det här

* stopp - du har gått för långt - bryt spelet

När det gäller själva orden är nog ord som känns förknippade med konsekvensen att föredra.
Tex:
"Öka"
"Vänta"
"Stopp"

Vad tror ni?

Johan
Johan
Johan

Antal inlägg : 6
Join date : 08-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Sunna mån okt 27, 2008 6:39 am

Johans förslag låter bra!

En del vill/kan av olika skäl, medicinska eller andra, inte fyslajva, funderade om en armbindel eller liknande skulle kunna vara en signal där?

Har nu av egen erfarenhet fått en tankeställare på att bandage med skarp skada under kan behöva off-märkas. Nästa gång sätter jag en runa på bandaget Rolling Eyes , det är ju omöjligt för folk att veta om det är en in eller off-skada annars. Hade klantat mig och satt en kniv i handflatan som fastnat i benet, var snyggt bandagerad med linnebandage över gasbindan. Skadan hindrade inte att jag när spelet kommit igång, levde rövare med mina fångvaktare och gjorde våldsamt motstånd.
En stackars vakt som försökte hålla mig spelade ovetande på, tryckte till på bandaget med en kommentar om skadan. Mitt mycket realistiska smärtskrik Embarassed och en viskad "skarp skada" kommentar förhindrade vidare olyckshändelser, men hade jag tänkt på att off-märka bandaget hade jag sluppit bryta stämningen för alla.

Sunna

Antal inlägg : 23
Join date : 08-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Busdjur mån okt 27, 2008 9:42 am

Jag tror att vi kommer använda engelska ord eller ord som inte riskerar att användas i spelet av misstag
(så öka, vänta, stopp kommer det inte att bli - termer som off och hold t.ex. är redan invanda för många )

Jag känner rent spontant att en av de viktigaste grejerna är att man vill kunna stoppa spelet innan det går för långt - så något som markerar att man börjar närma sig den gränsen känns nödvändigt.

Off-märkt bandage för att markera skarp skada eller på annat sätt markera gränser för fyslajvande är en bra idé.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Elin ons okt 29, 2008 10:18 am

Jag håller nog mest med andra här. Alltför många kodord blir krångligt att memorera, men om man har vanliga ord på engelska är det nog inte så svårt att lista ut innebörden.

Om någon närmar sig sin gräns och säger "slow down" är det inte svårt för medspelarna att fatta vad som menas.

Elin

Antal inlägg : 7
Join date : 08-10-28
Ort : Göteborg

http://www.silence.zirp.se

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Busdjur tor okt 30, 2008 2:45 am

Responsen igår när jag träffade lite intresserat folk var också att hålla det så enkelt som möjligt för att folk ska veta hur de ska agera.

Ett sätt som togs upp är att använda engelska som off-språk - dvs att så fort du behöver meddela något som egentligen är off så tar du det med ett kort kommando på engelska och att allt uttryckt på engelska ska ignoreras i spelet. Och att man på det sättet och i kombination med ett time-out-tecken och en kort förklaring på svenska ska kunna lösa alla saker som egentligen inte har i spelet att göra.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Johan tor okt 30, 2008 3:02 pm

Tycker det låter vettigt.
Dock tycker jag fortfarande att vi bör bestämma några speciella uttryck på engelska för att förenkla och begränsa missförstånd.

"Harder" för att visa att jag klarar mer, spela tuffare om du vill

"Easy" nu når jag snart mitt max, spela inte hårdare utan ta det lite lungt

"Stop" sluta spela, jag klarar inte mer, låt mig vara en stund så jag får samla mig

Sen kan man förklara närmare på engelska om behovet finns...
Johan
Johan

Antal inlägg : 6
Join date : 08-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Busdjur fre okt 31, 2008 4:11 am

Pratade med ytterligare några som var intresserade igår och de framförde åsikten att de inte ansåg att det bör finnas någon offterm som kan få folk att känna sig tvingade att gå på hårdare än de redan gör. För även om offret klarar att man spelar hårdare med de så är det inte säkert att den som agerar förrövare känner sig bekväm med att gå längre. Överlag är vi ju trots allt inte mer än människor och det kan vara psykologiskt jobbigt att örfila en gråtande kvinna oavsett om man vet att hon klarar det eller inte. Däremot är det här saker som man också måste tänka över när man skapar sin karaktär så att rollens ageranden spänner inom ett område som man själv känner att man klarar av att gestalta på ett rimligt vis.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Naudiz fre okt 31, 2008 4:37 am

Det viktigaste är nog att alla är lyhörda och att alla är med på noterna. Dessutom är det bra att känna sina egna begränsningar som Busdjur säger. Vet man med sig att man tycker det är jobbigt att vara "elak" mot sina motspelare bör man kanske inte söka sig till just de roller där man måste vara det, som exempelvis förhörsledare. Lockas man ändå av den typen av roller finns det ju varianter som förhörsledarassistent och dylikt där man ändå kan vara med, men inte aktivt behöver delta. Nu slänger jag bara ur mig en rollvariant här då jag ännu inte vet vilken typ av roller som kommer gestaltas, mest för att göra det tydligt.

Sen kan man ju själv prata med sina eventuella motståndare innan lajvet och berätta att man tll exempel gillar hårt spel. Det funkar om man vet att en/flera grupp/er kommer vara ens fiender på lajvet och de kan känna igen en utan problem. Är ju inte ovanligt att man träffat på folk förr.

Det går också att gå långsamt fram och vara tydlig när man höjer nivån ett snäpp för att ge den andre tid att säga ifrån om det blir för jobbigt. Är man osäker kan man också snabbt kolla av med personen. Det har hänt mig på vampirelajv när vi skulle bli förhörda och hade fått handbojor på oss att de snabbt och diskret kollade med oss så att det var OK. Det går att göra på ett snyggt sätt och bägge kan ju agera som att något annat sägs så att det på håll ser bra ut. Jag har som spelledare haft snabba offkonversationer med min medspelledare på vampirelajv på det sättet. Är kanske lättare om man känner den andre.

Sen är det nog viktigt att vara (över)tydlig med informationen att jobbiga saker kan hända så att folk är väl medvetna om det när de anmäler sig till lajvet. Det tycker jag iofs är rätt tydligt nu, men värt att ha i åtanke ändå.

I slutändan så tror jag på att hålla det enkelt så att man kommer ihåg det. Risken är nog annars att det här med stoppord och dylikt blir en lite för stor grej som kan verka väldigt viktig och jobbig att hålla koll på, framförallt om man är ny. Stoppord kan vara väldigt viktiga, framförallt för de som behöver använda dem, men på de flesta lajv med stoppord jag varit på har jag inte hört dem användas.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Tesso mån nov 03, 2008 10:49 am

Jag funderar lite på om det verkligen behövs ett ord för intensivare spel,borde inte det gå att rollspela fram genom att i handling visa det.Slänga ur sig ytterligare en förolämpning eller liknande.Eftersom lajvet från början har en mörk,kall och hård prägel så vet man ju redan när man åker vad man kan förvänta sig och genom det borde ett sånt ord vara överflödigt.
Tesso
Tesso

Antal inlägg : 16
Join date : 08-11-03
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Tarnfire mån nov 03, 2008 12:17 pm

På Congressus 2, som var ganska mörk, blodigt och fysiskt blankvapenlajv i Skellefteå 07, användes tre ord:
Off.
Broms: Sakta ner, jag vill inte att du går längre. Kan smygas in i meningar för att inte påverka spelet för mycket. "Bromsa! Sluta! Jag är oskyldig!"
Hold: Bryt spelet. Jag klarar inte det här.

Så vitt jag hörde användes inget av dessa ord, men det kändes bra att de fanns där.

Det som däremot användes ofta var sättat att trappa upp spelet, genom att helt enkelt själv ta det till nästa nivå. Tycker det att det är för mesigt när din motståndare knuffar dig? Spotta på honom, eller förolämpa honom, så han vet han kan gå hårdare fram. Fungerar även omvänt att ge sig, spela passiv, för att trappa ned spelet.

Tarnfire
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Busdjur tis nov 04, 2008 11:16 am

Klipper in en textsnutt ur dagens arrangörsdagbok eftersom det berör ämnet.

Busdjur skrev:Jag har också diskuterat säkerhetsaspekter på lajv vid fysiskt eller psykiskt hårt spel med folk. Det främsta skälet är att folk verkar motsätta sig att man slänger in en sån sak som säkerhetsord eftersom de anser att de stör spelet* och att man märker när man når en annan spelares gräns för vad som är ok.

* Hur det kan störa spelet om man märker av när man närmar sig gränserna kan jag inte riktigt förstå - då behöver de ju aldrig användas. Snarare borde de ju underlätta eftersom man vet att folk vet hur de ska säga ifrån och att det är ok att göra det om de känner att deras gräns är nådd. Därför behöver man ju inte heller hålla tillbaka och bli supersnäll bara för att ens offer börjar gråta under sitt förhör (många kan gråta "som på beställning" och jag vet flera som tycker det är toktråkigt att folk taggar ner när de kommit riktigt bra i stämning - särskilt när de taggar ner utan att ens kolla av läget först).

Under mina 16 år inom lajvhobbyn har jag träffat på ett antal fall där folk inte märkt att de nått en gräns och ett flertal av de där folk har känt att de borde men inte vågat säga ifrån ("reglerna sa att man inte fick gå off annat än för en skarp skada och jag blödde ju inte"). Man kan lätt luras till att tro att det bara rört sig om unga och oerfarna deltagare men så har inte varit fallet (snarare tvärtom - de erfarna är ännu mindre benägna att gå off). Och det är med de erfarenheterna i bagaget som jag känner att jag med den hårdare setting som lajvet har behöver ha ett nät som kan hjälpa till att förhindra att det går för långt. För även om det kommer finnas utbildad personal på plats som kan ta hand om och prata med folk om det behövs så vill jag inte att deras hjälp ska behövas.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Ekoren ons nov 05, 2008 1:29 am

Du har kört med bara Relax och Hold tidigare - det räcker!

Texterna på hemsidan talar tydligt om att det är tänkt att bli ett hårt och intensivt lajv - pallar folk inte det så bör de inte åka. Och de som inte kan svara vettigt på dina planerade frågor kommer droppar av redan under anmälningsprocessen.
Ekoren
Ekoren

Antal inlägg : 17
Join date : 08-11-02
Age : 46
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Hallonsaft mån nov 24, 2008 4:54 pm

Jag tycker att det låter bra och rimligt med kommandon som ser till att man inte går för långt. Dock måste jag säga att jag ändå tycker att det borde finnas något i form av "öka". En del skulle kanske vilja gå hårdare fram, men vågar inte som angripare eftersom de tycker att de befinner sig på gränsen och inte vill gå över denna och riskera behöva bryta eller backa. De som är offer kanske det dock funkar bra, och vill ha hårdare spel. Således är det ju bra att få ett kommando att öka på. Om man själv dock inte tycker att man klarar av det, så behöver man ju inte. Men man vet ju samtidigt att man inte gått för långt, och att man kunnat gå ännu längre.

Sunna skrev:
En del vill/kan av olika skäl, medicinska eller andra, inte fyslajva, funderade om en armbindel eller liknande skulle kunna vara en signal där?

Just detta tycker jag är en jättebra idé. På många lajv så samlas sådana som inte kan fyslajva i början och får presentera sig i form av. "jag spelar den och den, och kan inte fyslajva pga dålig rygg", osv. Men är det många nya okända personer som inte kan fyslajva, så vet man ändå inte vem det är. Men genom att märka dessa personer på något gemensamt sätt, så ska de inte behöva gå sönder.

Hallonsaft

Antal inlägg : 1
Join date : 08-11-24

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Lucibert tis nov 25, 2008 12:25 am

Jag tycker inte att detta är en särskilt komplicerad fråga egentligen. Arrangemanget levererar en klar och tydlig vision om vilken typ av spel som är att vänta och bara en sådan beundransvärd sak som en vilja att försöka sparka upp ribban ett par steg och experimentera med nya vägar är ju ett tecken på att "armbindlar" och dylikt som i sammanhanget känns lite som gammal skåpmat skall behöva nyttjas. Har vi inte kommit längre? Varför all denna säkerhetshets?

Säkerhetsord är inte helt fel och de används så sällan att de inte stör men egentligen så bör även de vara överflödiga. Detta är ju inte direkt ett nybörjararrangemang och spelarna skall veta vad de ger sig in på. När ett spel av denna typ är igång så kommer man in i ett flöde där man oftast kan kommunicera sina planerade handlingar med i princip ett par blickar.
När det kommer till den fysiska biten så är det väl knappast så att deltagarna kommer att gå runt och göra spontana nacksving på varandra.
Man får gå på känsla och det är ju ändå det som denna typ av improviserat spel går ut på.

Arrangemanget erbjuder ju även worskhops för att belysa just dessa moment och syftet med dessa antar iaf jag vara att se till att deltagarna lär känna detta flöde och bli trygga med det samt lära känna varandra och underlätta den typen av kommunikation som jag nämner ovan.

Är man fysiskt begränsad så bör man kanske tänka över beslutet rörande deltagande på ett arrangemang som går ut så pass tydligt med sin agenda och vision.

Lucibert
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Busdjur tis nov 25, 2008 7:46 am

Jag tror att Sunnas hänvisning till off-märkta bindlar snarast har att göra med skador som t.ex. uppkommit under arrangemanget (för att man satte kniven i armen av misstag och därför föredrar att folk inte rycker tag hårt i just den armen) och är inte tänkta som medel för att komma undan fysiskt spel eller markera att man överlag är emot det (för då hör man ju mycket riktigt inte hemma på det här arrangemanget). De kan också användas för att markera skador som inte bör vara ett hinder för hårt spel överlag men som är extra känsliga (t.ex. knäskada som gör att man kanske bör undvika att stressa den rollen genom att tvinga den att springa en massa.)
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Lucibert tis nov 25, 2008 10:12 am

Aha, då är det kanske inte en så tokig idé då =)

Lucibert

Antal inlägg : 3
Join date : 08-11-25

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Gaspod ons nov 26, 2008 2:34 am

Undvik i såfall den klassiska off-runan och sätt någon symbol som har svepskälsanknytning till spelvärlden. Antingen någon symbol som anses hälsosam eller som betyder att personen kan vara smittad med något otäckt eller på annat vis knyter ann till lajvet...

Gaspod
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Dilandau mån dec 01, 2008 1:01 am

alltså, en tanke när det gäller just bindlarna. Där bör ju finnas någon form av vidskeplighet inlajv, och vidskepliga karaktärer kan mycket väl bära konstiga "lycko" symboler på olika delar av kroppen.

Bara en tanke nu en tidig morgon. Jag har inte något djupare förlsag om vad/hur det skulle förklaras, men grundidéen är ju enkel.

Dilandau

Antal inlägg : 10
Join date : 08-11-30

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Ekoren tis dec 02, 2008 3:37 pm

Nackdelen blir ju att det blir en himla massa märken, bindlar och säkerhetsrutiner att hålla koll på...

Off-runan, sjukvårdsrunan, bindel för ny roll, bindel för skarp skada, säkerhetsordet Relax för hit men inte längre, säkerhetsordet Hold för bryta spelet, kommandot Skarp skada, Knuten hand för död, spretande hand för medvetslös (ingen rörelse alls - medvetslös på riktigt)....

Säkerhetstänket är jätteviktigt men alla de här sakerna stjäl fokus ifrån spelet och är saker som till viss del stör illusionen och ju fler saker man måste lära sig utantill desto större är risken för att man blandar ihop eller glömmer.
Ekoren
Ekoren

Antal inlägg : 17
Join date : 08-11-02
Age : 46
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Tesso ons dec 03, 2008 1:56 am

Jag tror faktiskt inte det blir svårt att hålla reda på,jag tror inte det kommer särskilt många(om någon) som aldrig lajvat förut. Så offrunan är inga problem, inte sjukvårdsrunan heller,säkerhetsord finns på alla lajv, Skarp skada är knappast svårt att komma ihåg. Ser jag någon ligga ner så kollar man ju alltid till personen och har den då glömt det med handen så kan jag fråga diskret vad som hänt och om personen inte är medvetslös på riktigt så kommer den svara...

Det är ett lajv som kommer kunna ha många starka, obehagliga och tuffa scener.Det är lätt att innan säga att det inte är några bekymmer och att jag klarar det här. Det vet du inte innan det händer,för du vet inte vad som faktiskt kommer hända. Säkerheten är oerhört viktig och om jag jämför med andra spel och sporter tycker jag inte reglerna och föreskrifterna är särskilt långa eller krångliga. Tvärtom de är få,enkla och lätta att begripa.
Tesso
Tesso

Antal inlägg : 16
Join date : 08-11-03
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Naudiz ons dec 03, 2008 6:32 am

Jag tror det är bra att hålla det till ett minimum, framförallt orden. En armbindel eller dylikt ser man ju trots allt under lajvet och skulle man inte komma ihåg exakt vad den innebär så kommer man nog iaf ihåg att det är dåligt att fyslajva mot den personen. Tror det är rätt lagom med de tre ord som finns (skarp skada, hold och relax). Annars kan jag hålla med Ekoren; för mkt kring det här kan dra fokus från annat, men jag tror inte risken är så stor på Efterskalv. De som är nyare i hobbyn åker ju rimligtvis med vana lajvare och coachas innan.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Busdjur fre dec 05, 2008 5:07 am

Ett par exempel på hur relax-ordet kan användas utan att förstöra stämningen kommer att illustreras i en av de kortfilmer som vi jobbar med. Även om det här bara är hur jag tänkt mig att man kan använda det så tar jag gärna feedback på det när filmerna väl ligger uppe.
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Thariir ons mar 04, 2009 5:03 pm

Att ha flera grader och koder kan ev sätta bromsklossar istället för att låta spelet flyta på. Jag har sett en och annan lajvstrid/dispyt bli rabarberpaj av aldeles för mycket regelverk och avancerade "safewords"

Säg att du möter en totalt galen pestsmittad person som skriker och hetsar runt en lajvare som inte klarar av detta. Om man då har flera grader och lika kodord så är risken större att spelet blir

1: Mera styrt då en lajvare kan "tona" ner fientliga roller till valfri nivå i vartenda möte
2: Risk att man tappar bort sig i snabba beslut och uppfinner egna kodord helt plötsligt

Ha istället ett kodord som helt enkelt betyder att man vill att sin motlajvare ska tona ner sitt agerande oavsätt om det är fysiskt, verbalt eller vad det nu må handla om.

Att ha flera grader av koder och deras nivåer tror jag skulle kunna bli

" AVBROTT..altså armen..ta inte i så hårt "

" Morr morrr " ok..sorry *släpper taget lite* "

" NU SKA DU FÅ PES... "

" Skrik lite läg...eh jag menar "AVBROTT...skrik lägre tack, jag har ont i öronen redan"

" "Oj..ok" nu ska du få pesteeeen!!! "

Etc etc.

Visst det är ett överdrivet exempel, men kortfattat så är det alltid bra att ha saker så enkelt som möjligt men ändå funktionellt.


När det kommer till armbindlar så skulle man kunna använda dessa endast för sjukvårdarna.

Sjukvårdare har en väldigt synlig armbindel i vitt med exempelvis ett kors på för att säkert markera vad de har för roll.
Sedan bör det vara förbjudet att "agera" mot dessa personer då de rör sig på området och man ser att de är påväg någonstans.

Skulle man ställa sig ivägen för dem kan de bara säga rent ut " jag är sjukvårdare och är på utryckning" eller nåt i den stilen och kila vidare dit de var påväg.



För mig är det skillnad på armbindel och en bandagerad arm. Den bandagerade armen bör ju även hanteras inlajv som skadad så det förstärker det hela. Nerblodat bandage kanske eller att man fixerar armen helt i en bandageupphängning runt halsen.


Vad har vi då i allt detta...jo

Ett kodord istället för flera som överlag ber lajvaren att tona ner det denne gör mot dig och en form av armbindlar som endast sjukvårdare bär. Det kan alla minnas och omöjligt blanda ihop.
Thariir
Thariir

Antal inlägg : 12
Join date : 09-03-04
Age : 45

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Sunna sön mar 08, 2009 6:15 am

Skulle bara förtydliga min ide på att märka ut äkta skador.

I höstas klantade jag mig under ett lajv, vilket resulterade i att jag råkade få min förskärare i handflatan, fastnande i ett av handens ben...
Som tur var ingen sen eller nervskada skedd, mer än rejäl smärta och lite blodflöde, men såret var enormt ömt.

Jag hade ett proffsigt gasbindebandage, täckt av ett linnebandage.
Jag spelade skadan såsom den var- "Skurit mig i handen vid matlagning" men naturligtvis trodde de flesta som inte sett mig innan omhändertagandet att det var en "inlajvskada". Ville inte riktigt springa och oja mig att jag var off-skadad..

Men när jag senare blev arresterad av vakter, tänkte jag inte på att säga till om att bandaget var riktigt, vi fyslajvade och hade hur kul som helst tills någon spelade på rollen av elak vakt och kommenterar mitt bandage och trycker tummen rakt på skadan. Jag kan inte skylla på nån annan än mig själv för det, men det gjorde i alla fall läskigt ont.

Så det var då jag kom på funderingen om att ha något på bandaget som visar att det finns nåt off-skadeartat under.

Själv hoppas jag på att slippa göra om dylika pinsamheter Embarassed ...
Spetsad av min egen kniv på det klassiska maner jag alltid gnäller på mina patienter när de gjort samma sak.
Alltid hålla från sig...

Sunna

Antal inlägg : 23
Join date : 08-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet Empty Sv: Kod/Stopp/bromsord och deras plats i spelet

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet