Efterskalv våren 2010
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Teaterblod eller djurblod?

+5
Ekoren
Tarnfire
Naudiz
Elin
Tesso
9 posters

Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Tesso mån dec 15, 2008 2:50 pm

Funderar på vad folk föredrar: Äkta blod eller teaterblod om eller när blod kan behöva användas?

Personligen föredrar jag äkta blod, jag tycker det ser snyggare ut men jag har full förståelse för dom som tycker det är äckligt. Vad tycker ni andra?
Tesso
Tesso

Antal inlägg : 16
Join date : 08-11-03
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Elin tis dec 16, 2008 12:17 am

Jag tål inte riktigt synen av blod, och jag vet att till och med teaterblod kan göra mig svimfärdig. Jag skulle dock säga att riktigt blod kan bli alltför äckligt. Det blir förstås mer realistiskt när blodet luktar också, men jag själv skulle föredra något mindre realism.

Elin

Antal inlägg : 7
Join date : 08-10-28
Ort : Göteborg

http://www.silence.zirp.se

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Naudiz tis dec 16, 2008 12:16 pm

Det beror lite på situation och mängd. Själv har jag inga problem med riktigt blod, men ska det exempelvis sminkas skador lär teaterblod vara lättare att hantera och trevligare för den som får det på sig. Ska det däremot hällas ut en större mängd blod av någon anledning (exempelvis om man hittar en plats där någon blivit ihjälslagen) så kan man ju använda djurblod eller sirapsblod eller ngt annat som är billigt och ser vettigt ut.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Tarnfire ons dec 17, 2008 4:23 am

The real deal! Ser mycket bättre ut, både vått och torkat, och känns även mer äkta.
Kommer troligtvis själv ha med mig både djurblod för eget bruk, samt fejkblod ifall jag behöver låna ut till någon min roll skadat.

Vad gäller platser där någon mördats förslår jag billigt fejkblod på marken, och äkta på platser där det inte sugs upp av jorden.

Tarnfire

Antal inlägg : 3
Join date : 08-11-05
Age : 41
Ort : Hellsingland

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Ekoren ons dec 17, 2008 1:51 pm

Äkta är helt klart coolare om man kan få tag på det (likaså gäller med effekter som inälvor, tarmar osv. om behov av den typen av effekter finns) - fejkblod tenderar att bli både dyrt, miljövidrigt och osnyggt. Ett snabbt bett i en blodampull eller blodpåse för att lösa akuta blodeffekter om inget annat finns i närheten är dock bättre än ingenting. För blod i ansiktet föredrar jag dock sminkversionen men det är främst av hygieniska skäl.

Någon som kan svara på vilka effekter det faktiskt får på växter, för djur osv om de olika alternativen hamnar på backen? Känns som att fejkblod borde kunna ge en massa otrevliga effekter medan äkta å andra sidan kanske skrämmer bort/drar till sig djur på ett oönskat sätt sådär ett par veckor innan jaktsäsong.
Ekoren
Ekoren

Antal inlägg : 17
Join date : 08-11-02
Age : 46
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Tesso ons dec 17, 2008 3:19 pm

Blod brukar utan problem kunna köpas i större matbutiker,i frysdisken.Det är nötblod för matlagning,alltså hygieniskt nog att dricka om det är så.Inälvor som tarmar och annat borde gå att få tag på hos vilket jägare som helst och lägga in i frysen fram till lajvet om någon vill det.Slakterier tror jag är petigare för de har väl vissa krav på hur de hanterar sånt avfall antar jag, men fråga kan man ju alltid.

Äkta blod uthällt i skogen tror jag inte har någon betydelse alls,det sugs upp av jorden och är helt organiskt så eftersom ingen planerar att hälla ut tiotals liter så är det knappast någon som bryr sig.Är det varmt drar det väl till sig flugor som allt annat dött kött/blod men de tar ju hand om det på ett naturligt sätt,jag ser inget problem med det.Blodpölen efter de avblodade min häst när jag tog bort henne försvann på ett par dagar trots att det var i december och tjäle och det är mycket blod i en häst...
Tesso
Tesso

Antal inlägg : 16
Join date : 08-11-03
Ort : Eskilstuna

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Naudiz ons dec 17, 2008 6:49 pm

Ska man hälla ut det på marken tror jag både att djurblod och fejkblod i stil med sirapsblod funkar utan större påverkan på naturen. Jag tror inte en pöl blod kommer dra åt sig rovdjur mer än vad en död hare eller ett dött rådjur gör.

Naudiz

Antal inlägg : 21
Join date : 08-10-28
Age : 41
Ort : Svedala, Skåne

http://alias.syskonskapet.se

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Busdjur mån dec 22, 2008 11:31 am

Vilken sort man använder spelar mindre roll för mig - men jag ser hellre inget teaterblod alls än ett som är rosa i färgen...
Busdjur
Busdjur

Antal inlägg : 195
Join date : 08-10-27
Age : 47
Ort : Örebro

http://www.efterskalv.nu

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Ekoren tor jan 08, 2009 2:27 pm

Sirapsblod drar ju förutom flugor även till sig bin, myror och annat så var försiktig med det om du ska ha det på länge.
Ekoren
Ekoren

Antal inlägg : 17
Join date : 08-11-02
Age : 46
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Lucibert fre jan 09, 2009 3:17 am

Med tanke på arrangemangets tema så tycker jag att det gärna får vara magstarkt och realistiskt. Blodlukt är dessutom väldigt effektfullt.
Det var länge sedan man vågade använda sig av lukter i större utsträckning. Förr luktade t.ex. nästan alla orcher och liknande illa genom surströmming, urin eller smörsyra... det var grejer det =)

Lucibert

Antal inlägg : 3
Join date : 08-11-25

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  mattlo mån feb 16, 2009 3:10 am

Jag vill verkligen inte få djurblod på mig (fast människoblod skulle funka, om det kom från någon levande). Jag har problem med det här att någon ska ha dött för att få fram det (men ja, jag använder skinn, shh). Pölar på marken, på andra, etc kommer jag dock inte att ha någon åsikt om.

Sirapsblod är dock väldigt lätt att få till så att det ser hyfsat ut (Mitt första försök) och lukten måste ju gå att fixa också.

mattlo

Antal inlägg : 1
Join date : 09-02-16

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Tommie tor jul 09, 2009 2:41 am

Jag röstar för riktigt blod i alla fall där det skall användas en längre tid, dvs "dekoration" av fasta ting.

Men om någon smikas upp för att ha teaterblod på sig i 5-10min så bryr jag mig inte om det är falskt eller äkta så länge som det ser okej ut på håll.

Tommie

Antal inlägg : 2
Join date : 09-07-09

Till överst på sidan Gå ner

Teaterblod eller djurblod? Empty Sv: Teaterblod eller djurblod?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet